I SO arbetar vi vidare med historia och 1500-talet, eleverna har arbetat självständigt med att söka fakta, både i böcker och med hjälp av sin iPad. Vi har även, i helklass, diskuterat och pratat om reformationen.
I matematiken har vi fortsatt med bråk och procent, vi har lärt oss hur vi räknar ut hur många procent delen är av helheten. Eleverna har även gjort egna läsuppgifter som i sin tur deras klasskamrater har fått lösa. Nästa vecka ska vi lära oss ett nytt sätt att räkna med procent, hur vi ska göra det kan ni se i klippet längre ner.
I svenska läser vi och har arbetat med häften för att förbättra vår meningsbyggnad.
I NO arbetar vi vidare med kroppen, vad vi ska lära oss kan ni se längre ner på sidan.
I musik har vi pratat om olika instrumentfamiljer, de vi har pratat om är bleckblås och klaverinstrument.
I idrott har vi spelat basket och haft tvillingbrännboll.
I träslöjden ska vi göra sparbössor och i syslöjden har vi börjat sticka.
Information:
Klassen funderar på om det finns förslag på vad de kan göra för att få in mer pengar till klasskassan, om det nu är något som behövs för att kunna åka på klassresa i sexan, eller om de klarar sig på de pengarna de har.
Läxa:
Engelska: Läxan kommer att gå till på samma sätt som förra veckan. Lyssna, skriv en sammanfattning och skriv 2st egna frågor med svar. länk till sidan kan ni se nedaför.
Detta är sista avsnittet av "My Favourite Song" och nästa vecka ska vi få ny läxa. Eleverna ska fundera kring vad som vore en lämplig läxa att ha i fortsättningen.
Matematik: Vi kommer att fortsätta med procent, vad och hur vi ska räkna kan ni se i klippet nedanför.
Vad eleverna ska lära sig om människokroppen:
Människokropppen
Centralt innehåll:
Människans organsystem. Organens namn , utseende, placering, funktion och samverkan.
Hur den psykiska och fysiska hälsan påverkas av sömn, kost, motion, sociala relationer och beroendeframkallande medel. Några vanliga sjukdomar och hur de kan förebyggas och behandlas
Några historiska och nutida upptäckter inom biologiområdet och deras betydelse för människans levnadsvillkor och syn på naturen
Kunskapskrav ( gäller för år 6):
Eleven har grundläggande kunskaper om biologiska sammanhang och visar det genom att ge exempel på och beskriva dessa med viss användning av biologins begrepp.
I enkla och till viss del underbyggda resonemang om hälsa, sjukdom och pubertet kan eleven relatera till några samband i människokroppen
Eleven kan också berätta om några naturvetenskapliga upptäckter och deras betydelse för människors levnadsvillkor
Bedömning:
Hur ser människans utveckling ut?
Vilka är människans stora organsystem och hur samverkar de ?
Vad är viktigast att tänka på för att leva hälsosamt ?
Vad trodde man om olika sjukdomar förr? Varför har man ändrat uppfattning?