Till skillnad mot förra veckan så har vi återigen haft en bra vecka i klassen. I onsdags hade vi Mini-OS vilket var roligt, även om vädret var lite kyligt.
I matematiken har vi börjat med begränsningsarea. Vi kommer att fortsätta med det nästa vecka. Vecka 22 kommer eleverna att få möjlighet att visa sina kunskaper inom skala och begränsningsarea.
I SO har vi börjat med historia och stormaktstiden, vi har gått igenom vad vi ska lära oss, det kan ni även se längre ner på sidan. Vi har titta på filmer och pratat om filmerna vi sett. Vi kommer att forstätta med stormakts nästa vecka. Under sista skolveckan kommer eleverna att få möjlighet att visa sina kunskaper, då kommer vi ha en större klassrumsdiskussion.
I svenska med Håkan har vi skrivit faktatexter, vi har skrivit om gejsrar. I svenska med Johan har vi börjat förbereda oss för debatt, det ska vi även göra nästa torsdag. Torsdagen därefter ska vi ha debatterna.
Även i engelskan har vi arbetat med faktatexter. Vi ska göra en presentation om ett land i Europa, som vi sedan ska presentera för klassen.
I NO har vi övat inför provet i ljud och ljus, som vi ska ha på torsdag nästa vecka.
På idrotten har vi haft orientering.
Information:
Vi i årskurs 5 har blivit frågade om vi vill dela ut inbjudningar till Sjömarkens vägförenings årsmöte. De flesta inbjudningarna kommer eleverna att kunna dela ut när de går hem från skolan, eventuellt dela ut på gatan där man bor. Vill ni inte att ert barn ska hjälpa till med detta vill jag att ni hör av er till mig. Vi kommer be barnen att dela ut detta på måndag och tisdag nästa vecka (efter skoltid).
Läxa:
Engelska: Denna veckan kommer vi att lyssna på Julia och Bubble. Skriv en sammanfattning, samt minst två frågor med svar.
NO: På torsdag nästa vecka kommer vi att ha ett prov om ljud och ljus. Elevrna har fått ett häfta som de kan öva på. På pingpong kan de gå och se vad det är de ska kunna.
Kommande tester:
Matematik: Vecka 22 kommer vi att ha ett litet test där eleverna kommer få visa sina kunskaper inom skala och begränsingsarea.
Historia: Vecka 23 kommer vi ha en klassrumsdiskussion där eleverna kommer att få visa vad de kan om stormaktstiden. Vad de ska kunna kan ni se nedanför. Eleverna behöver ha goda kunskaper om minst 5 punkter för att ha möjlighet att vara aktiva i klassrumsdiskussionen.
Du kommer bli bedömd på:
Hur mycket fakta du kan om stormaktstiden.
Hur bra du kan förklara/resonera om förändringar i samhället och hur historien har påverkat dagens samhälle.
Hur bra du förklarar likheter och skillnader mellan olika tidsperioder.
Hur bra du använder historiska begrepp.
Detta är vad vi kommer att diskutera kring, samt var du kan hitta fakta till detta:
Hur blev Sverige en stormakt. Film
Kungar och drottningar. Filmerna + s.112-115
Axel Oxenstierna, Gustav II Adolfs rådgivare. s. 80 + Filmer
Berätta om krigen (Bland annat 30 åriga kriget). Film, s.81, s.84-87
Vasaskeppet. Film + Skype + s.82-83
Falu koppargruvan och Falukorven. s.92-95 + Film
Vanliga människornas liv och jämföra deras liv med andra tidsperioder. s. 74-77, s.89
Hur levde soldaterna under stormaktstiden. Film, s.88-89
Berätta om skattehöjningarna till exempel hur det påverkade folket och varför skatten höjdes. s.74
Hur skickade man brev innan och under stormaktstiden? s.104-105
Sveriges gränser, hur såg Sverige ut under stormaktstiden? Film, s.73
Berätta om de nya städerna som bildades under stormaktstiden. Film, s.106-109