Första veckan efter sommarlovet med klass 6A
Emil har varit här.
Vi har hälsat på barnen i förskoleklasserna.
Vi har haft ballonguppsläpp.
Vi har haft mycket Kahoot för att repetera matematik.
Vi har fått nytt schema.
Vi har repeterat på typ nässtan allt.
Vi har ätit glass.
Vi ska ha en presentation om världsreligionerna i SO.
Vi har jobbat med bakterier i NO.
Vi har fått våran engelskaläxa.
I bild ska vi tolka ett känt konstverk.
I musiken ska vi skriva om kompositörer.
Vi ska ha hemkunskap på torsdag och börjar med det nästa vecka.
På idrotten fick vi välja vilken idrott vi skulle ha.
Vi jobbade om ett krig i svenskan.
Johan informerar:
Veckan har gått väldigt bra och det har varit lugnt i klassen. Vi behöver dock tänka på att inte prata när någon annan har fått ordet.
Schemat kommer förhoppningsvis att komma ut under nästa vecka. Vi börjar kl. 08.10 alla dagarna och slutar: måndag kl. 14.10, tisdag kl. 14.20, onsdag kl. 14.40, torsdag kl. 14.15 och fredag kl. 13.55. Idrott har vi på tisdagar och onsdagar.
Tanken från skolan var att vi skulle få en extra pedagog till klassen, så har det tyvärr inte blivit.
Ansvariga lärare:
Ma, SO, Eng, Bild, Elevens val och skolans val: Johan
Sv, NO och Teknik: Håkan
Textilslöjd: Lisbeth
Träslöjd: Tom
Musik: Caroline
Idrott: Kemal
Hemkunskap: Mona och Monica (viss reservation)
Under kommande 10 torsdagar kommer vi att ha hemkunskap i Sandared. Bussen går från Sjömarkenskolan kl. 08.20.
Föräldramötet är planerat till vecka 39, det kan dock bli ändrat till någon vecka tidigare.
Engelskaläxa:
Vi har under veckan bestämt vilken läxa vi vill ha i engelska och förberett den. Vi har under fredagslektionen börjat jobba med den, ifall det skulle dyka upp några frågor.
Varje elev har blivit tilldelat ett djur som de ska söka fakta om och sedan skriva lite om. Vi har tagit fram olika punkter som man kan välja att skriva om, det går självklart bra att skriva om någon fakta som man själv kommer på. Man ska skriva om minst sju punkter. På fredagar kommer eleverna att läsa upp sina faktatexter för de klasskamraterna som har samma djur och därefter göra en gemensam text som de ska läsa upp för övriga elever i klassen.
Gorilla: Agnes, Viktor, Elliot, Calle
Orangutang: Ingrid, Tess, Maja, Matilda
Lejon: Ludvig A, Albin, William, Clara
Panda: Gabriel, Elias, Alva, Ebba
Snigel: Filip H, Julia, Kristoffer, Camilla
Utter: Loa, Filip I, Samuel, Ludvig R
Fjällräv: Filip d S, Leo, Svea
Förslag på frågor att ta reda på:
Vilken föda äter ditt djur?
Vilket klimat lever ditt djur i?
Hur stora kan dom bli?
Hur gamla dom kan bli?
Är ditt djur ett rovdjur?
Är ditt djur utrotningshotat?
Hur ser ditt djur ut?
Hur dom får mat?
Hur snabbt är ditt djur?
Var i världen lever ditt djur?
Vad har dom för fiender?
Är ditt djur ett däggdjur?
Är ditt djur giftigt?
Hur länge arten har funnits?
Vad har dom för egenskaper?
Vad heter dom på latin?
Hur många barn kan dom få?
Vilken tid på året får dom barn?
Mvh Klass 6A!